Због гужви у саобраћају, у развијенијим деловима света возачи и путници у
возилима проведу веома много времена годишње. Да би се решиле гужве у саобраћају, решења се проналазе кроз разне пројекте засноване на употреби рачунарских система и симулацијама различитих саобраћајних случајева, односно у обједињавању информатичких и саобраћајних инфраструктура.
Употреба компјутера се простире на скоро све области људског живота, те то није мимоишло ни саобраћај. Интелигентни транспортни системи (ИТС), који се такође називају и транcпортна телематика, укључују широк спектар алата и услуга које проистичу из информационих и комуникационих технологија. Ови системи пружају значајне користи везане за оперативну ефикасност, поузданост услуге, управљања инфраструктуром, повећану безбедност у саобраћају, смањен лош утицај на околину и вредне информационе услуге за кориснике транспорта. Опсег система укључује системе за:
– аутоматско управљање саобраћајем;
– подршку операцијама јавног транспорта;
– управљање потражњом;
– информисање путника и услуге планирања путовања;
– управљање теретом и возним парком;
– решавање инцидената и подршку хитним службама;
– услуге електронског плаћања и наплате путарина;
– напредне технологије у возилу.
Први телематички системи који су се појавили касних шездесетих година прошлог века били су компјутеризовани системи контроле сигнала дизајнирани тако да оптимизују проток саобраћаја у градовима. Временом се развијао тако да опсег система који сада постоје је широк, укључујући подршку за комерцијалне услуге транспорта терета и јавног превоза, као и телематику у возилу и информисање путника. Шире се на све видове транспорта – не само на друмски, већ и железнички, водени и ваздушни.
Да бисмо могли да искористимо њихов максимални потенцијал, важно је да ови системи раде на координиран начин у целој транспортној мрежи, не само на националном, већ и на европском нивоу. Ово се може постићи уколико постоји слагање са Европском архитектуром ИТС оквира.
Информације за путнике
Провајдери ИТС услуга могу да понуде информације путницима на разне начине, пре и током путовања, нпр. уређајима у возилу, услугама заснованим на Интернету, таблама са порукама, посебним киосцима, мобилним телефонима итд, пружајући подршку избору најбоље трасе, као и информације о трошковима пута.
ИТС се креће ка пружању комплетне ‘услуге путовања’: од планирања пута и вођења трасом, до резервације карата и места за паркинг. Везе са туристичким сервисима нуде додатне услуге, као што су резервација хотела, информације о местима која треба посетити итд.
Примери
Аутоматско праћење саобраћаја, времена и услова на путу омогућава давање савета путницима о томе да ли да промене трасу или начин путовања. Возачи, на пример, могу бити упозорени о гужви на путу испред њих и могу им се предложити алтернативни правци.
Путници у јавном превозу могу се обавештавати о очекиваној сатници у возилима, на станицама, мобилним телефонима или чак на Интернету, пре него што започну своје путовање. У овим данима међународних путовања, важно је бити у могућности да се планира и добије подршка за путовања преко границе. То значи да информациони системи у различитим земљама морају бити компатибилни.
ИТС у већим и мањим градовима
Већина главних урбаних зона у Европи већ корисити различите типове ИТС-а да би подржали контролу и управљање саобраћајем и операцијама јавног превоза, као и за појачавање и контролу приступа. Растући број сектора градског превоза жели да искористи предност која се добија интегрисањем таквих система.
Примери
Интеграција система контроле саобраћаја, управљање јавним превозом и информације за путнике омогућавају:
– да доласци аутобуса постану редовнији дајући им приоритет саобраћајним сигналима;
– возачима да избегну закрчења и брзо стигну до слободног паркинг-места путем аутоматског усмеравања;
– омогуће путницима да упореде информације о путовању различитим превозом пре него што започну путовање;
– обезбеде информацију која омогућава путницима да променепутне планове када дође до инцидената и кварова.
Интероперативност електронских система омогућава контролу приступа
урбаним зонама кроз различите облике наплате путарине.
ИТС на аутопутевима
Закрчење може бити подједнако лоше и изван градова. Постоји много ИТС апликација које су дизајниране као помоћ у управљању саобраћајем и подршка возачима на аутопутевима и другим путевима.
Примери
– аутоматска рампа која регулише прилаз закрченим аутопутевима или петљама,
– давање информација о саобраћају и савета возачима путем знакова изнад пута или уређаја у возилу,
– контрола брзине саобраћаја на закрченим аутопутевима да би се уравнотежио свеукупан проток возила,
– системи откривања несрећа који аутоматски шаљу поруке центрима за контролу саобраћаја и обезбеђују непосредно упозоравање возача,
– системи за „интелигентно прилагођавање брзине“ (ИСА) који осигуравају да се у сваком тренутку поштују ограничења брзине – и чак динамично мењају ограничења према путу, саобраћају или временским условима.
Помоћне услуге
Постоји доста ИТС апликација. Оне укључују безготовинско плаћање за услуге, решавање незгода и подршку активностима спровођења закона.
Примери
– систем плаћања, нпр. ‘паметном картицом’ која омогућава путнику да плати за паркинг, информације о путу, путарини, коришћење система јавног превоза итд.
-аутоматски систем наплате путарине који омогућава наплату тачне суме возилима, без стајања на наплатним кућицама.
– систем у возилу може да генерише аутоматски позив у помоћ услучају несреће. Центар за позиве даје хитној служби (службама) прецизну локацију и води их до места уз помоћ система за управљањесаобраћајем.
– ИТС може помоћи у управљању у изузетним условима друмског транспорта, нпр. проласка опасне робе и управљања на мостовима и у тунелима.
– ИТС се може користити за аутоматско откривање саобраћајних прекршаја, нпр. пребрзе вожње, непоштовања саобраћајне сигнализације, уз детаље о возилу које је начинило прекршај.