Електрични и електронски уређаји у аутомобилу

Уређаји у моторним возилима користе једносмерну струју која је сачувана у акумулатору. Постоје и уређаји за производњу, расподелу и потрошњу електричне енергије.

Код моторних возила значајну улогу имају мали генератор за производњу електричне енергије и акумулатор који омогућава напајање електричних уређаја кад извор не функционише.

Електрични уређаји у аутомобилу су:

-уређаји за добијање и акумулацију електричне  енергије,

-уређаји за покретање мотора,

-уређаји за паљење радне смеше,

-уређаји за осветљење и сигнализацију возила,

-осигурачи,

-прекидачи,

-систем за прање и брисање стакла,

-систем за климатизацију,

-антена и радио…

Сви ови уређаји повезани су проводницима у једну целину.

Уређаји за добијање и акумулацију електричне  енергије

Алтернатор производи потребну струју која се складишти у акумулатору. Вратило мотора, преко клинастог каиша, обрће ротор генератора и тако он производи струју само док мотор ради.


Акумулатор има напон од 6, 12, 24 V. Они су стална резерва електриčне енергије.

Акумулатор је врста батерије, електрохемијског уређаја, која је способна да врши двоструко претварање (конверзију) енергије. Могуће је претварати електричну енергију у хемијску, што се сматра пуњењем акумулатора, јер се тада врши увећање потенцијалне енергије акумулатора. Међутим, могуће је вршити и претварање хемијске енергије у електричну, као и код сваке батерије, прикључењем електричног потрошача на крајеве акумулатора (полове) када акумулатор производи електричну енергију и предаје је електричном колу.

Акумулатор се састоји од једне или више ћелија које имају две електроде (катоду и аноду) које су уроњене у електролит. Једна ћелија оловног акумулатора даје напон од приближно 2 V, а серијским повезивањем ћелија добија се акумулаторска батерија називног напона који одговара броју ћелија помноженим с напоном једне ћелије. На пример, за називни напон од 12 V потребно је спојити 6 ћелија од 2 V серијски.

Уређаји за покретање аутомобила

Покретање погонског мотора се остварује системом за стартовање који чине:

-акумулатор,

-прекидач (контактни кључ),

-електропокретач (стартер/алнасер),

-спојни каблови.

Када се укључи пекидач (помоћу контактног кључа), потече јака струја из акумулатора до покретача, а од овог кроз масу назад у акумулатор. Покретач окрене неколико пута замајац док мотор не упали, тј. док не почне да ради.

Главни део система за стартовање возила чини електромотор једносмерне струје, тзв. електрични покретач (стартер/анласер).

Електропокретач (стартер, анласер) је мотор једносмерне струје, који преко зупчаника покреће мотор.

Анласер има неке додатне делове како би могао на време да покрене мотор СУС, а касније, када мотор достигне потребну брзину обртања (број обртаја), да се одвоји од мотора и престане са радом.

Главни делови су: статор, ротор, погонски зупчаник, спојница која се састоји од клизног лежаја и зупчаника, двокрака полуга, електромагнет и четкице.

Изглед и делови електропокретача (анласера): 1 – ускочни
зупчаник, 2 – полуга, 3 – укључни магнет, 4 – ротор, 5 – статор, 6 –
колектор, 7 – четкице, 8 – лежај слободног хода, 9 – пужни пренос, 10 –
завојница, 11 – повратна опруга


Систем за паљење радне смеше се састопји од акумулатора, бобине, кључа за паљење, разводника паљења, свећице. Омогућава да се помоћу електричне варнице пали радна смеша у цилиндрима.


Разводник паљења се састоји од разводне капе, разводне руке, прекидача, картера и кондензатора. Обезбеђује варнице на свећицама сваког цилиндра у одређеном тренутку.


Бобина се састоји од кабла високог напона, секундарног и примарног намотаја. Служи да разводник паљења распоређује на свећице.


Уређаји за сигнализацију и оветљење су фарови. Фар се састоји од огледала у чијој се жижи налази електрична сијалица са два влакна. Огледало зрачење које емитује једно влакно оно враћа преко целе рефлектујуће површине.

Покретање погонског мотора остварује се системом за стартовање
којег чине: акумулаторска батерија, прекидач у облику контактног кључа,
електромотор једносмерне струје (електропокретач, стартер или анласер) и
спојни каблови. Када се укључи прекидач помоћу контактног кључа,
потече јака струја из акумулаторске батерије реда величине 100 А до
електропокретача (анласера), а од овог преко негативног пола назад у акумулатор. Електропокретач је механичким путем преко зупчаника повезан
са замајцем мотора СУС и окреће га док мотор не почне да ради тј.
„упали“. (Некада је за ово служила „курбла“)

Електронска опрема на возилу:

• ЕСП систем – систем стабилности возила

• АБС (Anti-Lock Braking Sistem)-антиблокадни систем кочница,

• АСР- систем за регулацију проклизавања погонских точкова при интензивном кочењу

• Електронска регулација преноса снаге у диференцијалу

• Ваздушни јастуци и сигурносни појасеви

• Електронска заштита возила, аларми

• Систем за контролу одстојања возила

• Електронско управљање аутоматским мењачем

• Електронска регулација брзине-темпомат

• ГПС,телематски уређаји

• Клима уређај • итд

Сваки од многобројних електронских система управљања на возилу има низ различитих сензора – давача и да би возило функционисало као целина неопходно је да ти системи међусобно размењују информације. То условљава веома сложену хардверску и софтверску структуру савремених и будућих возила.

Овај унос је објављен под 5. разред. Забележите сталну везу.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.